1879-ben Turán született. Hat elemit végzett. A magyar nyelven kívül
szlovákul is beszélt. 1900 és 1904 között a 7. számú huszárezrednél töltötte
katonai szolgálatát Debrecenben. Ezek után 1905-ben állt a Máv szolgálatába
Balassagyarmaton. Kisegítő vonatfékező, majd a fűtőházban dolgozott. 1906-ban
mozdonyvezetői vizsgát tett, 1912-ben nevezték ki. 1916-ban megszerezte a
gőzmozdony segédkezelői oklevelet.A háborúban vasutasként teljesített szolgálatot.
Petrovics aktív részt vállalt vasutas társai oldalán a hajnali harcokban amivel visszafoglalták a vasútállomást. Miután a fűtőháztól a raktárak fele tevődött át a harcok súlypontja a fűtőházban csak két vasutas, Petrovics József és Juhász János mozdonyfűtők maradtak őrségben. A megszállás napjaiban Losonc felől érkezett az állomásra egy cseh vonatszerelvény. A vonaton katonák és felszereléseik érkeztek Balassagyarmatra. A vonatközlekedés nehézségei miatt maradt a kelleténél tovább gyarmaton a kocsi így a cseh őrség pihenőhelynek kezdte használni.
Ezekben a pillanatokban mikor a vasutas és honvéd csoportok tovább harcolnak a csehekkel Petrovics József észrevette, hogy az egyik
gőzben lévő 377-es mozdonnyal a kocsit kitolták a forgalmi vágányokra. A
kocsiban cseh katonák tartózkodnak akik így akartak meglógni a
pályaudvarról. Viszont a nagy fejetlenségben a mozdonyt magára hagyták. A
két vasutas vakmerő lépésre szánta el magát.